Belastingverligting en aanpassings aan drempels
Na ’n uitdagende 2025-begroting, gekenmerk deur inkomste-tekorte en fiskale beperkings, dui die 2026 Nasionale Begroting op ’n merkbare verskuiwing in beleidsrigting. Die Begroting, gelewer op 25 Februarie 2026, erken die beduidende las wat belastingbetalers oor die afgelope twee jaar gedra het.
In reaksie hierop het die Regering volle inflasionêre aanpassings geïmplementeer aan persoonlike inkomstebelastingskale, belastingkortings, mediese belastingkrediete en verskeie monetêre drempels. Belangrik is dat daar geen verhoging in BTW of die korporatiewe inkomstebelastingkoers is nie. Die primêre fokus van vanjaar se Begroting is verligting deur middel van skaal-aanpassings en die modernisering van gevestigde limiete binne die belastingstelsel.
Belangrike belastingvoorstelle
Die kernbelastingmaatreëls wat in die 2026 Nasionale Begroting aangekondig is, sluit die volgende in:
- Volle inflasionêre aanpassings aan persoonlike inkomstebelastingskale en mediese belastingkrediete om inflasionêre belastingdruk te beperk.
- Aanpassings aan verskeie belastingdrempels ter ondersteuning van klein ondernemings en ter bevordering van langtermyn besparing en aftreevoorsiening.
- Inflasionêre verhogings in aksynsbelasting (“sondebelasting”) op alkohol en tabak.
- Aanpassings aan die brandstofheffing, effektief 1 April 2026, soos volg:
- Algemene brandstofheffing verhoog na R4,10 per liter (petrol) en R3,93 per liter (diesel).
- Padongelukkefonds (POF)-heffing verhoog met 7 sent per liter na R2,25 per liter.
- Koolstofbrandstofheffing verhoog na 19 sent per liter (petrol) en 23 sent per liter (diesel).
Persoonlike inkomstebelasting – inflasionêre aanpassings
Vir die 2026/27-belastingjaar (eindigend 28 Februarie 2027) is persoonlike inkomstebelastingskale, kortings en mediese belastingkrediete in ooreenstemming met inflasie aangepas.
| Belasbare Inkomste | Belastingkoers |
| R0 – R245 100 | 18% van belasbare inkomste |
| R245 101 – R383 100 | R44 118 + 26% bo R245 100 |
| R383 101 – R530 200 | R79 998 + 31% bo R383 100 |
| R530 201 – R695 800 | R125 599 + 36% bo R530 200 |
| R695 801 – R887 000 | R185 215 + 39% bo R695 800 |
| R887 001 – R1 878 600 | R259 783 + 41% bo R887 000 |
| R1 878 601 en hoër | R666 339 + 45% bo R1 878 600 |
Die opwaartse aanpassing van die skaaldrempels verminder die impak van fiskale glyskaal.
Kortings
| Korting | 2026/27 | 2025/26 |
| Primêre korting | R17 820 | R17 235 |
| Sekondêre korting (65 – 74) | R9 765 | R9 444 |
| Tersiêre korting (75+) | R3 249 | R3 145 |
Belastingdrempels
| Ouderdomskategorie | 2026/27 | 2025/26 |
| 65 jaar en jonger | R99 000 | R95 750 |
| 65 – 74 jaar | R153 250 | R148 217 |
| 75 jaar en ouer | R171 300 | R165 689 |
Mediese belastingkrediete
Mediese belastingkrediete is ook met inflasie aangepas:
| Kategorie | 2026/27 | 2025/26 |
| Belastingbetaler | R376 per maand | R364 per maand |
| Eerste afhanklike | R376 per maand | R364 per maand |
| Addisionele afhanklikes | R254 per maand | R246 per maand |
Aanpassings aan belastingdrempels en monetêre perke
Verskeie monetêre drempels is hersien om hul reële waarde te herstel en groter beplanningsbuigsaamheid te bevorder.
Opsomming van kernaanpassings:
| Beskrywing | Huidige bedrag | Voorgestelde bedrag |
| BTW-verpligte registrasiedrempel | R1 000 000 | R2 300 000 |
| Jaarlikse omsetlimiet vir omsetbelasting | R1 000 000 | R2 300 000 |
| Vrywillige BTW-registrasiedrempel | R50 000 | R120 000 |
| Primêre woning-vrystelling | R2 000 000 | R3 000 000 |
| Jaarlikse KWB-vrystelling | R40 000 | R50 000 |
| Jaarlikse limiet op belastingvrye beleggings | R36 000 | R46 000 |
| Aftrekkingslimiet op aftreefonds | R350 000 | R430 000 |
| Skenkingsvrystelling vir individue | R100 000 | R150 000 |
Hierdie aanpassings tree in werking op 1 Maart 2026, tensy anders aangedui.
BTW-registrasiedrempels
Effektief 1 April 2026:
- Die verpligte BTW-registrasiedrempel verhoog van R1 miljoen na R2,3 miljoen.
- Die vrywillige BTW-registrasiedrempel verhoog van R50 000 na R120 000.
Ondernemers waarvan die belasbare lewerings nie R2,3 miljoen oorskry nie, kan aansoek doen om deregistrasie. By deregistrasie word ’n ondernemer ingevolge artikel 8(2) van die BTW-wet geag sekere goedere van die onderneming teen markwaarde te verkoop indien inset-BTW voorheen op daardie goedere geëis is. Dit kan daartoe lei dat uitset-BTW betaalbaar is op kapitaalbates, handelsvoorraad en ander goedere wat nog in die onderneming is waarvoor insetbelasting oorspronklik geëis is. Die moontlike kontantvloei-impak moet dus oorweeg word voordat deregistrasie plaasvind.
Voorlopige belasting – hersiening van onderskattingsboete
Vanaf 25 Februarie 2026 mag belastingbetalers slegs op ’n voorlopige belastingberaming steun om die onderskattingsboete te vermy indien die geraamde bedrag betyds betaal word. Beskermingsmaatreëls sal ingestel word om duplisering van boetes te voorkom.
Die monetêre perk wat belastingbetalers toelaat om op die vorige jaar se aangeslane belasbare inkomste staat te maak (in plaas van ’n huidige beraming op te stel), verhoog van R1 miljoen na R1,8 miljoen vir belastingjare wat op of ná 1 Maart 2026 begin.
Vrywillige Openbaarmakingsprogram (“VDP”) – Kwytskelding van rente
Na aanleiding van die Konstitusionele Hof se beslissing in Medtronic International Trading S.A.R.L word voorgestel dat aansoekers onder die Vrywillige Openbaarmakingsprogram terselfdertyd kan aansoek doen om kwytskelding van rente ingevolge die toepaslike belastingwet ten opsigte van die openbaargemaakte versuime.
Hierdie wysiging tree op 1 Maart 2026 in werking en sal op toekomstige aansoeke van toepassing wees.
Samevatting
Die 2026 Nasionale Begroting bring omvattende inflasionêre aanpassings aan inkomstebelastingskale, mediese belastingkrediete en kern-monetêre drempels, terwyl BTW-registrasieperke gemoderniseer en sekere administratiewe aspekte van die belastingraamwerk verfyn word, insluitend die vrywillige openbaarmakings- en voorlopige belastingmeganismes.
Werkgewers behoort loon- en salarisstelsels vanaf 1 Maart 2026 op te dateer. Ondernemings moet die impak van die hersiene BTW-drempels vanaf 1 April 2026 evalueer. Belastingbetalers behoort hul spaar-, aftree- en kapitaalbeplanningstrategieë in die lig van die uitgebreide limiete te herevalueer.
ASL sal voortgaan om konsepwetgewing te monitor en kliënte te ondersteun om hul nakoming en beplanningstrategieë met die hersiene raamwerk in lyn te bring.
Hierdie artikel lig die mees relevante belastingveranderinge en -voorstelle vir ASL se kliënte uit en is nie ’n volledige opsomming van alle maatreëls wat in die 2026 Nasionale Begroting aangekondig is nie. Laai ons elektroniese belastinggids hier af